donderdag 3 oktober 2013

Easy baby beanie crochet pattern

Af en toe krijg ik de vraag of ik iets voor een goed doel wil haken. Zo haakte ik vorig jaar, net als velen van jullie, voor Save the Children en haakte ik twee jaar geleden dekentjes voor de tsunami-slachtoffers in Japan. Vaak zijn kinderen de ontvangers van deze goede doelen en dat is natuurlijk een hele mooie reden om aan de haak te gaan. Nu ben ik niet zo goed in het haken van dingetjes voor kinderen. Ik heb nog nooit kleding gehaakt en ook ben ik niet zo held met amigurumi's, zoals sommige van jullie. Maar dit gemakkelijke mutsje, dat is altijd een winnaar! Gemakkelijk te haken en je hebt er maar weinig wol voor nodig.

Every now and then I crochet for a good cause. Last year I crocheted for Save the Children and before that I crocheted some blankets for the tsunami-victims in Japan. Often children are the receivers of the crochet goods and I can't think of a better reason to crochet for charity. Now, I am not really great at crocheting things for kids. I have never crocheted any clothing and I think crocheting amigurumis is scary, to say the least. But this crochet beanie is always a winner. It's easy to crochet and you don't need much yarn. Scroll down for the pattern in English!

Free crochet pattern: baby beanie

Haakpatroon baby mutsje

Nodig:
Bolletje acryl garen of wol dat je op haaknaald 3,5 kunt haken, bijvoorbeeld:
Bravo, Phildar 3,5 of Rico Essentials Merino DK (Dat laatste garen is zo zacht, dat is bijna niet meer grappig).

Wil je variëren met kleuren? Tuurlijk! Gewoon doen, je kunt bij wijze van spreken elke Tour in een ander kleurtje haken. Dit project is ook ideaal om je restjes wol of acryl op te haken.

Haaknaald 3,5

Voor je begint:
Het laatste stokje maak je elke ronde aan het eerste vast. Hier zie je hoe je dit op een onzichtbare manier kunt doen.

Patroon:
Begin: haak 2 losse en haak 12 stokjes in de eerste losse (12 losse in een magic ring haken kan ook!)
Tour 1: Haak in elke losse van de vorige ronde 2 stokjes (24 stk)
Tour 2: Haak in elke tweede van de vorige ronde 2 stokjes (36 st)
Tour 3: Haak in elke 4de van de vorige ronde 2 stokjes (45 st)
Tour 4: Haak in elke 5de van de vorige tour 2 stokjes (54 st)
Tour 5: Haak in elke 9de van de vorige tour 2 stokjes (60 st)
Tour 6: Haak 1 stokje in elk stokje van de vorige ronde (60 st)
Tour 7 t/m 15: Herhaal Tour 6.

Je kunt eindeloos variëren met kleurtjes, daardoor lijkt het alsof je telkens andere mutsjes haakt. Slim toch!

Variatietips:
- Haak in plaats van Tour 15 een tour met een geschubd randje. Dit maak je als volgt: *haak 1 vaste, 1 half stokje, 1 stokje, 1 half stokje en 1 vaste* in één stokje van de vorige ronde, sla 2 stokjes van de vorige ronde over en herhaal ** in het volgende stokje. Herhaal dit tot je rond bent.
- Haak nog een Tour vaste na Tour 15.
- In plaats van Tour 15 met stokjes kun je ook nog twee Touren met vaste haken, dit geeft het mutsje een iets stevigere rand.

Let op: mijn patronen zijn alleen voor persoonlijk gebruik en niet voor commerciële doeleinden!

Free crochet pattern: baby beanie

Crochet pattern baby beanie

What you need:
One ball of acrylic of wool yarn that is suitable for crochet hook 3,5 mm. Personally I like Bravo, Phildar or Rico Essentials Merino DK (the latter is so soft it's just not funny anymore!)

If you want to vary in colour? Go right ahead! It's seriously possible to switch colour every round, this crochet baby beanie pattern is also really great as a stash buster.

Crochet hook 3,5 mm (US E, UK 9).

Before you get started:
Every round you finish by connecting the last dc to the first dc. You can see here how you can do this as seamless as possible.

Alright: let's hook that baby beanie!

Pattern:
To start chain 2 and crochet 12 dc's in the first ch, you can also crochet 12 dc's in a magic ring.

Round 1: Crochet 2 dc's in every dc of the beginning round (24 dc).
Round 2: Crochet 2 dc's in every 2nd dc of the first round (36 dc).
Round 3: Crochet 2 dc's in every 4th dc of the last roud (45 dc).
Round 4: Crochet 2 dc's in every 5th dc of the last round (54 dc).
Round 5: Crochet 2 dc's in every 9th dc of the last round (60 dc).
Round 6: Crochet 1 dc in every dc from the last round (60 dc).
Round 7-15: Repeat round 6.

The clever thing about this pattern is that if you vary with your colours, you can crochet a baby beanie that will look completely different from the other beanies you've made. Isn't that fun!

Another few tips for edging:
- Instead of crocheting dc's on round 15 you can crochet *1 sc, 1 half dc, 1 dc, 1 half dc, 1 sc* in one dc of round 14. After that skip 2 dc's and repeat ** until you're finished. This gives a nice scallopy effect.
- After round 15 add a round of sc's in a different colour.
- Instead of round 15 crochet 2 rounds of sc's, this gives a nice and firm edge to the beanie.

For your info: my patterns are for PERSONAL use only!!

Free crochet pattern: baby beanie

En wat denken jullie? Gaat het lukken? Vast wel toch! Mochten jullie benieuwd zijn naar nog meer variatietips voor de mutsjes, bekijk dan even mijn board op Pinterest. Laat maar even weten of het jullie is gelukt. Succes!

So, what do you reckon? Think you can manage crocheting a baby beanie this way? I bet you can! If you're curious about more beanies I've made with this pattern, just go head and check out my Pinterest board. Let me know of you've managed one, okay? Good luck!

17 opmerkingen:

  1. Mooie mutsjes, dankjewel om het patroon te delen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. beautiful colors...I like them all...Happy Sunday !

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Thank you, the beanie is adorable.

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Thank you for the pattern! I haven't crocheted a beanie yet but I will now! These would be perfect for the grand babies! Love yours!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. They are so cute. I especially like the green one, my favorite color. Thank you for the pattern.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. That is a great pattern. The colours you have chosen are lovely bet they look pretty on baby.

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Grmpph lukt nog niet haha voel me zo dom!

    BeantwoordenVerwijderen
  8. These are so sweet and sure to keep baby's head nice and warm! And I LOVE your choice of colors! Thanks for sharing at Link It or Lump It!

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Very nice! Can this be translated to English?
    New follower from Blackberry Winter Crafts
    Donna

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Hi Donna... it ís translated into English: bottom of the post ;-)

      Verwijderen
  10. You make this project look so easy! We love it and thanks for linking it up in our Crafty Showcase! Our newest showcase is here and we hope you stop in and share again! ---> http://bowdabra.com/?p=413

    Susie @Bowdabra

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Thank you for linking up at Link & Share Wednesday! Such a pretty crochet beanie :) Thank you for the free pattern. Sharing! Rhondda

    BeantwoordenVerwijderen
  12. Bedankt voor het patroon! Geweldig leuk, vooral die met het schulprandje. Die ben ik nu dan ook aan het haken :) 2x zelfs. Voor mijn 2ling nichtjes. De link naar hoe je het laatste stokje onzichtbaar aan de 1e vast kan maken is ook super handig. Ik haak echter met 1 kleur, en dan lukt die jammer genoeg niet (Dus als iemand daar nog een tip voor heeft....)

    BeantwoordenVerwijderen
  13. I volunteer for a group called Newborns In Need. Would it be okay with for me to share your pattern with others?